Een eigen onderneming opstarten roept ongetwijfeld veel vragen op. Waar moet ik op letten? Welke formaliteiten moet ik in orde brengen? Eenmanszaak of vennootschap? Wat met sociale zekerheid? Welke boekhouding moet ik voeren? Wat met belastingen en BTW?
Het opstarten van een eigen zaak vergt een grondige voorbereiding en studie. Hieronder geven we u alvast een aantal belangrijke punten mee, een antwoord op al uw vragen kunnen we echter niet geven in deze korte tekst. We staan wel klaar om tijdens een persoonlijk gesprek alles verder uit te diepen, specifiek op uw maat. Wij adviseren en begeleiden u graag doorheen de volledige opstartfase van uw eigen onderneming. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak via rita.willems@vhco.be of 052 22 33 00.
Een eenmanszaak of vennootschap? Er moeten een aantal administratieve verplichtingen worden voldaan:
Als u voor een vennootschap kiest moet u nog aan een aantal bijkomende verplichtingen voldoen:
Belangrijk is ook dat u zich bij de opstart van uw onderneming onmiddellijk aansluit bij een sociaal verzekeringsfonds. Dit opent rechten op vlak van gezinsbijdrage, ziekte- en invaliditeitsverzekering, wettelijk pensioen en een faillissementsverzekering.
Nadat u uw onderneming heeft opgestart kan dan nog worden bekeken welke verzekeringen interessant kunnen zijn. Maar ook vragen als: Hoe financier ik mijn investeringen? Kan ik genieten van steunmaatregelen? Wat moet ik doen om personeel aan te werven?
Zoekt u een antwoord op uw vraag?
Klik verder naar onze contactpagina en wij beantwoorden uw vraag zo snel mogelijk.
Laat je bijstaan door professionals.
Wij denken mee in jouw onderneming.
Ma. t.e.m. vr.: 8 tot 17 u.
Za.: gesloten
Zo. gesloten